Wat is mindfulness

HOE MINDFULNESS VOOR RUST KAN ZORGEN

Door Dartie Lefering | 2 april 2021 | mindfulness


WAT IS MINDFULNESS

De definitie van mindfulness is: bewust
aanwezig zijn in het hier en nu zonder
te oordelen. Het woord ‘bewust’ wijst
erop dat we dus ook vaak ‘onbewust’
zijn van het hier en nu.


En als je even terugdenkt… heb je ook weleens dat je ergens naartoe loopt of ergens naartoe rijdt en dat je nauwelijks nog weet hoe je er bent gekomen? Dat je nauwelijks nog weet wat er zich onderweg heeft voorgedaan? Dat komt omdat we veel dingen op de automatische piloot doen. Begrijp me niet verkeerd, er is geen goed of fout, de automatische piloot is niet slecht, de automatische piloot zorgt er namelijk ook voor dat we energie overhouden voor andere dingen. Maar het kan er betekenen dat we dingen missen. Die mooie vlinder of die prachtige zonsondergang Dat we ergens lopen, ondertussen denkend aan iets anders, en dus niet bewust zijn van wat er zich voordoet in het hier en nu.

Maar wat zijn verder de voordelen van
het leven in het hier en nu, vraag je je
misschien af. Nou, een van de
voordelen is dat het je rust kan geven.
Als je namelijk in je hoofd leeft, kan dit
behoorlijk wat onrust veroorzaken. Je
hoofd zit ofwel in het verleden, na te
denken over alles wat is geweest,
ofwel in de toekomst, te piekeren over
alles wat er komen gaat en wat
je nog moet doen. Het hoofd staat
nooit stil. Het hoofd heeft zo’n 40.000
tot 60.000 gedachten per dag. En dat
kan dus behoorlijk vermoeiend zijn.


Als je mindfulness beoefent ga je dan ook uit het hoofd naar het lichaam. Terwijl het hoofd zich richt op het verleden of op de toekomst, kun je het lichaam gebruiken om terug te keren naar het hier en nu. Door de aandacht te brengen naar bijvoorbeeld de
adembeweging of naar het lichaam
zelf. En als je daarop je aandacht
richt, zit je niet in je hoofd. En dat geeft dus rust.

Daarom wordt een mindfulness training ook vaak een aandacht training genoemd, omdat je de aandacht traint om telkens terug te keren naar het object
van je aandacht, zoals de
adembeweging of het lichaam.


Wil je ook meer rust in je hoofd ervaren? Wil je eens ervaren wat mindfulness voor je kan betekenen? Geef je dan bijvoorbeeld op voor een van de online mindfulness kennismakingssessies


En heb je vragen? Neem gerust contact met mij op. Ik beantwoord je vragen met veel plezier!