Wat is mindfulness

HOE MINDFULNESS VOOR RUST KAN ZORGEN

Door Dartie Lefering | 2 april 2021 | mindfulness


WAT IS MINDFULNESS

De definitie van mindfulness is: bewust aanwezig zijn in het hier en nu zonder te oordelen. Het woord ‘bewust’ wijst 
erop dat we dus ook vaak ‘onbewust’ zijn van het hier en nu.

De automatische piloot

En als je even terugdenkt… heb je ook weleens dat je ergens naartoe loopt of ergens naartoe rijdt en dat je nauwelijks nog weet hoe je er bent gekomen? Dat je nauwelijks nog weet wat er zich onderweg heeft voorgedaan? Dat komt omdat we veel dingen op de automatische piloot doen. Begrijp me niet verkeerd, er is geen goed of fout, de automatische piloot is niet slecht, de automatische piloot zorgt er namelijk ook voor dat we energie overhouden voor andere dingen. Maar het kan er betekenen dat we dingen missen. Die mooie vlinder of die prachtige zonsondergang Dat we ergens lopen, ondertussen denkend aan iets anders, en dus niet bewust zijn van wat er zich voordoet in het hier en nu.


De voordelen van leven in het hier en nu

Maar wat zijn verder de voordelen van het leven in het hier en nu, vraag je je misschien af. Nou, een van de voordelen is dat het je rust kan geven. Als je namelijk in je hoofd leeft, kan dit behoorlijk wat onrust veroorzaken. Je hoofd zit ofwel in het verleden, na te denken over alles wat is geweest, ofwel in de toekomst, te piekeren over
alles wat er komen gaat en wat je nog moet doen. Het hoofd staat nooit stil. Het hoofd heeft zo’n 40.000 tot 60.000 gedachten per dag. En dat kan dus behoorlijk vermoeiend zijn.


Uit het hoofd

Als je mindfulness beoefent ga je dan ook uit het hoofd naar het lichaam. Terwijl het hoofd zich richt op het verleden of op de toekomst, kun je het lichaam gebruiken om terug te keren naar het hier en nu. Door de aandacht te brengen naar bijvoorbeeld de adembeweging of naar het lichaam zelf. En als je daarop je aandacht
richt, zit je niet in je hoofd. En dat geeft dus rust.


Aandachttraining

Daarom wordt een mindfulness training ook vaak een aandacht- training genoemd, omdat je de aandacht traint om telkens terug te keren naar het object van je aandacht, zoals de adembeweging of het lichaam.


Wil je ook meer rust in je hoofd ervaren?

Wil je ook eens ervaren wat mindfulness voor je kan betekenen? Geef je dan bijvoorbeeld op voor een van de online mindfulness sessies.


En heb je vragen? Neem gerust contact met mij op. Ik beantwoord je vragen met veel plezier!